Mała motoryka 40 zabaw wspierających naukę pisania

33 komentarze

Mała motoryka MAŁE DZIECI moje przemyślenia
zabawki z rolek
            Na prawidłowy uchwyt ołówka i umiejętności pisania ma wpływ duża ilość manualnych zabaw od najmłodszych lat. To nawlekanie, wyklejanie, rysowanie i lepienie we wczesnym dzieciństwie rozwija małą motorykę, która jest odpowiedzialna za precyzję ruchów oraz sprawność palców i dłoni.

                Obniżenie sprawności motoryki małej może powodować późniejsze niepowodzenia w szkole. Starszy syn miał problemy z prawidłowym trzymaniem ołówka czy kredki, ale przez kilka miesięcy pracy, zrobiliśmy duże postępy. Początkowo synek trzymał kredki w zaciśniętej pięści i nic nie dał sobie zmienić, bo była awantura i bunt.  Dopiero stopniowo z czasem zaczął się otwierać na współpracę. Kupowałam oczywiście trójkątne kredki, grube i wyprofilowane, ale przede wszystkim postawiłam na pracę nad rozwinięciem większej sprawności dłoni, czyli małej motoryki.
               Zastanawiasz się po co naszym dzieciom tradycyjna nauka pisania? Przecież w przyszłości będą pisać na klawiaturze i przesuwać palcem po tablecie i smartfonie… Otóż nic bardziej mylnego, rozwój małej motoryki i ogólnej sprawności dłoni na wpływ na całokształt rozwoju dziecka. Dziecko podczas pisania trenuje koncentrację, skupienie uwagi czy pamięć. Nauka pisania i wszelkie zabawy, zamiast wielogodzinnego patrzenia w ekran monitora czy komputera powoduje, że w dziecięcym mózgu tworzą się kolejne połączenia i jest stymulowany do pracy, nauki i rozwoju. Dlatego ten okres dziecięcy jest tak istotny, a zabawa z dzieckiem tak bardzo ważna…
               Poniżej znajdziesz ponad 30 sposobów na zabawy rozwijające małą motorykę, bo to nie tylko rysowanie czy pisanie szlaczków. Nauka naprawdę może być ciekawa i zabawna, ale pewnie część z was doskonale o tym wie.

 

 

prawidłowy chwyt ołówka

       Oprócz zabaw, zdecydowałam się na zakup nakładek korygujących dla synka i nie żałuję, bo bardzo nam pomogły. Nakładki są przeznaczone dla dzieci prawo i lewo ręcznych. Redukują napięcie mięśni palców podczas pisania oraz wyrabiają prawidłowy nawyk trzymania długopisu.

nakładki na dlugopis
     Jednym z fajnych sposobów, który synkowi przypadł do gustu, jest założenie gumki na rękę, ale tak aby nie uciskała, tylko delikatnie przytrzymywała ołówek w odpowiednim miejscu.
nauka pisania

 

prawidłowy uchwyt

 

nakładki na kredki
nakładki do nauki pisania

 

Tu korzystamy z wyprofilowanego pióra kulkowego, też bardzo fajna rzecz:-)

 

profilowane kredki

 

nakładki do nauki pisania

 

prawidłowy chwyt ołówka

Jedna z moich czytelniczek dodała do listy ciekawą propozycję:


         Prawidłowe trzymanie kredki ćwiczyłam przez pół roku z moim autystycznym 5-cio letnim wychowankiem; nakładałam na kredki piłeczkę – pingpongową. Początkowo trzymał kredkę za piłeczkę, potem zachęcałam go, żeby chwytał kredkę poniżej piłeczki gdzie automatycznie wymuszany był prawidłowy chwyt. Po połowie roku ćwiczeń chłopiec – nieświadomie – zaczął sam prawidłowo trzymać kredkę.

 

 

           Zrobiliśmy według wskazówek i według mnie pomysł godny polecenia. Szczególnie dla małych dzieci, takich co trzymają kredkę zaciskając ją w pięści oraz dla dzieci korzystających z rożnego rodzaju terapii wspomagających rozwój.
           Przygotowanie ręki do właściwego trzymania przyborów do pisania, najlepiej zacząć od wdrażania dziecka do manipulowania różnymi przedmiotami. Mogą to być klocki, koraliki, wszystkie małe przedmioty, którymi dziecko może się bawić, wykonując wiele skomplikowanych ruchów. Aby nie zamęczyć dziecka rysowaniem szlaczków przedstawiam kilka propozycji na wspieranie małej motoryki podczas zabawy. U nas najbardziej w przygotowaniu ręki do nauki pisania pomogły właśnie zabawy 🙂

Jeśli któraś z propozycji zainteresuje Cię, wystarczy kliknąć na zdjęcie, aby przejść do opisu zabawy:


 

Rysowanie kredą, odrysowywanie przedmiotów, kolorowanie chodnika to sposób na artystyczne doznania, które zainspirują nawet najmłodsze dzieci.

mala motoryka

Zakładanie słomek na wykałaczki wbite w kartonik, z tym poradzą sobie nawet najmłodsze maluchy, choć zabaw wymaga precyzji i skupienia uwagi.

zabawy dla malych dzieci

 Zabawy manualne w piasku, przesypywanie, poszukiwanie różnych przedmiotów, zakopywanie. Wszelkiego rodzaju zabawy z masami plastycznymi, piaskiem kinetycznym dostarczają dziecku sensorycznych wrażeń i uwrażliwiają.

jak zrobic piasek z maki

 Różne zabawy słomką, tu przenosimy z jednej miseczki na drugą ziarna fasoli, ale można też puszczać bańki mydlane do kubeczka tworząc piękne obrazy.

zabawy ze słomkami

zabawy ze slomkami

Przenoszenie rożnych przedmiotów za pomocą szczypiec i kombinerek. Wspólne odkrywanie zawartości skrzynki narzędziowej, porównywanie, nazywanie różnych śrubek i kołków.

mala motoryka cwiczenia
Zabawy z żelowym woreczkiem, to dostawa bodźców sensorycznych i trening paluszków, po kliknięciu na zdjęcie przejdziecie do pełnego opisu zabawy.

IS_zel (8)

kolejna zabawa słomkami tym razem w magiczne kluczyki.

zabawy slomkami

Wycinanie nożyczkami

od kiedy nozyczki dla dziecka

Lepienie z plasteliny, robienie wałeczków, my budujemy labirynt:-)

lepienie z plasteliny

Segregowanie, układanie i manipulowanie różnymi przedmiotami

zabawy dla małych dzieci

Zakręcanie i odkręcanie nakrętek, dopasowywanie według wielkości.

zabawy z nakretkami

Układanie wzorów z zapałek

wzory z zapalek

Przewlekanie, nawlekanie, wyszywanie itp.

druciki kreatywne zabawy

 Zabawy i twórczość w glinie. To doskonały materiał plastyczny nieco twardszy od plasteliny. Sama zauważam jakie dzieci robią postępy podczas zajęć ceramicznych, które prowadzę już z przedszkolakami.

lepienie z gliny dla dzieci

Manipulowanie łyżeczką, tu karmimy piłeczkowego stworka. Możecie podobnego wykonać z pudełka, a karmieni go na przykład ziarnami ryżu będzie świetną zabawą.

zabawy dla przedszkolakow

Nawlekanie nakrętek od butelek na wykałaczki według wzoru

nawlekanie dla dzieci

Malowanie farbami, pędzelkiem i dłońmi

edukacja domowa w polsce
jesienne prace plastyczne (6)

Wbijanie gwoździ

mala motoryka cwiczenia

 Zakładanie gumek na wbite gwoździe, przekładanie ich i zabawa kulkami, doskonała praca palców i dłoni:-)

blogi o zabawach dla dzieci

Wkręcanie i wykręcanie śrubek:-)

nauka i zabawa
Patyczkowe zabawy
kreatywne zabawy (4)
Ruchome piaski. Nasz pomysł na zabawę z piaskową masą według własnego pomysłu.
ruchome piaski (6)
Zabawy z lodem, to doskonały pomysł na upalne lato.
zabawy z lodem (9)
Zabawa w dyrygenta i malowanie patyczkami
kreatywne zabawy dla dzieci (1)
Kolorowanki edukacyjne, możecie je pobrać bezpłatnie  z naszego bloga.
kolorowanki (11)
Łowienie makaronowych rybek za pomocą słomek
lowienierybek (9)
Ćwiczenia zapinani i odpinania na zrobionej w domu tablicy manipulacyjnej.
tablica manipulacyjna
Dopasowywanie nakrętek na śrubowy pudełku
sruby (3)
Wspólne gotowanie i krojenie
P1200178
Pisanie, rysowanie i różne zabawy z wysypanym na tacy piasku, soli lub bułce tartej.
P1250759
 Zabawy klockami lego i szablonami
P1250824
Kosmiczne stworki z drucików kreatywnych świetne do zabaw manualnych i logopedycznych.
druciki kreatywne pomysly
Dziura wieża, zabawka DIY do treningu dłoni i nauki kolorów.
mała motoryka co to
Paluszkowe zabawy, czyli 8 różnych szablonów do wycinania, kolorowania i zabaw manualnych. Po kliknięciu przejdziesz do opisu i możesz pobrać darmowe szablony do wydruku.

mała motoryka zabawy

Barwienie soli i zabawy z kolorową solą to nie tylko zabawa sensoryczno-plastyczna, ale również świetnie ćwiczenie małej motoryki. Większość dzieci uwielbia tą zabawę.

barwienie soli (3)

Majsterkowanie dla dzieci, kręcenie śrubokrętem i wkręcanie śrubek w styropian, to dokonała aktywność niezwykle trenująca dłonie i paluszki.

mała motoryka zabawy

Nauka wycinania na kilka sposób wraz z szablonami do wydruku, które z pewnością zachęcą Wasze maluchy do takiej aktywności.

jak nauczyc trzymania nozyczek

                Mam nadzieję, że trochę pomogłam i wasze dzieci już wkrótce również będą prawidłowo posługiwać się kredkami i przygotują swoje dłonie do nauki pisania. Na blogu znajdziecie również różne ćwiczenia i kolorowanki grafomotoryczne do pobrania i wydruku.

szablon misia

33 comments

    1. ewawojtan Post author

      Buba Bajdocja, bardzo dziękuje to już moja druga nominacja jednak tak jak poprzednio z zasady nie biorę udziału w tego typu konkursach i zabawach. Więc wybacz, że nie prześlę dalej 🙂 Dziękuję, że jesteś z nami i pomyślałaś o wyróżnieniu:-) to bardzo miłe pozdrawiamy serdecznie:-)

  1. Anonimowy

    Pani Ewo, dziekuje za ten temat. Rowniez cwiczymy mala motoryke. Dzis kupilam recepturki, jutro bedzie zabawa:-) Pzd. Podczytywaczka

  2. Anna Maria

    Łał!
    Dziatwa kreatywna dzięki Kreatywnej Rodzicielce!
    Dziękuje.
    Tak rozpracowanego tematu prawidłowego chwytu nie uzyskałam dotąd.
    Gromadzę materiały-i do dziś wdrażam w byt mego Przystojniaka.
    I będę tu stałym gościem!

    Moc pozdrowień!

  3. icansee

    Rewelacyjny blog, dziś trafiłam tu przez przypadek pierwszy raz ale będę tu stałym gościem.
    Pomysły są super! Mogę dodać jeszcze jeden sposób które moje dzieci uwielbiają 😉 Ćwiczą małą motorykę a jednocześnie są na powietrzu i sąsiedzi się nie denerwują, że znów wszystkie chodniki kreda wymazane ;-)Otóż daję dzieciom wiaderko z wodą i pędzle malarskie. Dzieci malują wodą chodniki, balustrady od balkonów. W lato malunki szybko schną więc co chwilę jest miejsce na kolejne dzieło 😉

  4. Anonimowy

    Genialny blog
    dokładam jeszcze jeden sposób – malowanie woda pędzlem malarskim chodników, balustrad balkonów i wszystkiego czego nie zniszczy woda 😉

  5. Anonimowy

    Widzę, że dwa moje wpisy się zachowały 😉 myślałam, że pierwszy przepadł a nie chciało mi się drugi raz tego samego pisać 😉 Ja mam 4 chłopców więc mam na kim testować pomysły!

  6. Anonimowy

    Nie rozumiem jednej rzeczy… Dlaczego niektóre chwyty są "prawidłowe", a niektóre nie? Mam 19 lat i chwytam długopis tak, jak mi wygodnie, a nie tak, jak ktoś mówi, że jest "prawidłowo". Czy wg autorki bloga jestem upośledzony, czy jak? Bo tego nie rozumiem.

    1. ewawojtan Post author

      Szanowny Panie Anonimowy, nikt nikogo nie nazywa tu upośledzonym, to po pierwsze. Po drugie artykuł ma na celu podpowiedzieć jak pracować z dzieckiem, aby prawidłowo trzymało przyrząd do pisania. Dlaczego jest to ważne? Nieprawidłowy uchwyt utrudnia pisanie i rysowanie, a ręka szybciej się męczy. Dziecko w szkole ma potem problemy gorzej rysuje, wolniej pisze i często czuje się gorsze od innych, dlatego od małego warto zwracać na to uwagę. Ćwiczyć małą motorykę i wspierać prawidłowe uchwyty. Natomiast jeśli dziecko wybierze lewą rękę jako dominującą trzeba to zaakceptować i nie przestawiać go na siłę na prawą stronę. Mam nadzieję, że moja odpowiedz Pana usatysfakcjonuje. Pozdrawiam

  7. Anonimowy

    Przez całe studia zastanawiałam się dlaczego mnie bolą nadgarstki i mały palec przy dłuższym robieniu notatek, a teraz przeglądając Pani rewelacyjny blog, odkryłam, że nieprawidłowo chwytam długopis (nr 10 z obrazka). Zaczynam ćwiczyć od zaraz i przy okazji synka też popoprawiam 🙂 Dziękuję za świetny wpis. Joanna

  8. Anonimowy

    Gdy syn miał 1,5 roku, uwielbiał rysować i pisać ale były to pierwsze przymiarki do trzymania kredki i innych narzędzi. Oczywiście syn źle trzymał przyrządy piśmiennicze 🙂 kupiłam kredki trójkątne Crayola i polamalam na pół. Były krótkie i chowały się z paluszków do wewnętrznej części dłoni. Tak syn nauczył się trzymać kredki, długopis itp. Bardzo polecam takie krótkie kredki 🙂

  9. Edyta

    Witam, cale zycie trzymam kredki, dlugopisy, olowki chwytem numer 7 z nieprawidlowych. Trzymam, bo moja mama w zerowce tak zdecydowala. Dla niej najwazniejsze bylo, ze pisze, ze mi jest tak wygodnie i ze na domiar zlego pisze ladnie. Wpis jest przydatny, ale niekoniecznie inaczej trzymanie olowka wiaze sie z utrudnieniami w tym kierunku. Ani sie szybciej nie meczylam, ani nie bylam wolniejsza niz inni. Kiedys nauczyciele mieli tez misje, aby nauczyc ludzi leworecznych pisania prawa reka. I dodam, ze z mojego punktu widzenia to wszyscy trzymaja tak niewygodnie narzedzia do pisania, ze sie az w glowie nie miesci 😉 i jeszcze dodam, ze nie bylam dyskryminowana, a wrecz mi zazdroszczono, ze umiem inaczej pisac.
    Pozdrawiam Edyta

    1. ewawojtan Post author

      Edyta plakat z chwytami jest poglądowy. Chodzi o pokazanie, że nad rozwinięciem małej motoryki można w różny sposób pracować. Nauka pisania to nie tylko szlaczki ale również mnóstwo sprzyjających temu zabaw. Jako plastyk wiem, że chwytów ołówka jest tysiące i żaden z nich nie szkodzi ale jest używany według potrzeby:-) A temat według mnie istotny, bo pracując na co dzień z małymi dziećmi dostrzegam, że skala problemu jest bardzo duża niestety:-(

  10. ania z zielonego wzgorza

    ja wiem, że to stary wpis, ale dorzucę jeszcze swoją uwagę. Moje dziecko trzyma źle kredki, próbowałam chyba wszystkiego, nakładki, trójkątne kredki, specjalne pióra i nic. W domu jedna ściana to tablica do rysowania. I co? Trzyma po swojemu. W dodatku jest maniaczką rysowania. Nie robi praktycznie nic innego w przedszkolu w czasie wolnym. Gdy chcę jej poprawić uchwyt reaguje bardzo mocno. Psycholog twierdzi, że należy jednak zostawić jak jest tak duży opór a wygląda, że specjalnie jej to nie przeszkadza, skoro tyle rysuje, że mózg sobie to jakoś skompensuje i wszystko będzie dobrze. Więc powinnam się jednak martwić, czy nie?
    Dodam jeszcze, że ja mam chwyt prawidłowy, a niestety w szkole często bolały mnie przede wszystkim palce – dokładnie trzeci palec (rys. 3 z prawidłowych), na którym niejako przyrząd leżał.

  11. Marta

    Podziwiam za pomysły 🙂 jesteśmy pi wbijaniu wykalaczek w styropian i nadziewania na nie slomek 🙂 moją dwulatke zabawa całkowicie pochłonęła 🙂

  12. Karolina

    Bardzo pomysłowe ćwiczenia. Najbardziej doceniam, że wykorzystuje Pani przedmioty powszechnie dostępne w domu i nie trzeba kupować drogich pomocy – wystarczy trochę chęci!

  13. Anja

    Witam….nie bardzo rozumiem to wielkie „halo” jakie przez ostatni czas towarzyszy tematowi odpowiedniego trzymania ołówka. … Moja Córka jest w pierwszej klasie szkoły podstawowej i ciągle jest upominana o to że nie na tym palcu co trzeba opiera ołówek czy kredki. Nie zgodzę się z opinią że przez to ma problemy z rysowaniem czy kolorowaniem. Wręcz przeciwnie. Jest bardzo zdolna. Rozumiem jak ołówek jest trzymany w sposób zupełnie „kosmiczny”… Ale opieranie o nie ten palec? To chyba przesada. Moja Córcia przez te poprawianie jej sposobu trzymania, nakładki na ołówki itp zaczyna mieć dość szkoły. Kiedyś nie było takich norm i jakoś żyjemy….. 😉

  14. justyna

    mam 46 lat, jak byłam małą dziewczynką pisałam lewą i prawą ręką. Lekarz zalecił mojej mamie wiązanie lewej ręki podczas pisania…..co skutkuje lepszą sprawnością prawej w pisaniu, a lewej w innych czynnościach. Jednak i prawą i lewą wykonuje wg schematu źle tę czynność. A w czym to przeszkadza?
    Myślę,że studia wyższe, specjalizacja są tego przykładem, więc nie widzę sensu skupiania się nad bezsensownym ułożeniem palców ……….

  15. Jagodowa

    Witam, walczę o prawidłowy chwyt córki od ponad roku… :/ Najlepszym sposobem okazała się u nas dziecięca skarpetka z dwiema dziurkami (na wysokości kciuka i palca wskazującego). Naciągnięta na pięść, nie pozwala pozostałym palcom przedostać się przed drugi palec, a przy okazji można poszpanować (jedna ze skarpet została w domu, druga w przedszkolu) 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Translate »