Mata sensoryczna i edukacyjna

28 komentarzy

DIY duża motoryka gry integracja sensoryczna poznajemy kolory rozwijamy ZMYSŁY Zabawy ruchowe
               Wielu z Was czyta mojego bloga i inspiruje się pomysłami do pracy w przedszkolu, świetlicach i gabinetach terapeutycznych lub do zabawy z własnymi dziećmi. Jedna z moich czytelniczek nie prowadzi bloga, ale działa równie twórczo i kreatywnie dlatego zapragnęła podzielić się swoim pomysłem z Wami.

Nie ukrywam, że jest mi bardzo miło 🙂 Mój blog ma z założenia inspirować i pobudzać do spędzania wolnych chwil z dziećmi dlatego z wielką chęcią dzielę się z Wami pomysłem na matę sensoryczną autorstwa Pani Agnieszki Langmesser i Pani Żanety Narożnej z Niepublicznego Przedszkola „Trzynastka” w Gdańsku.
W grudniu wspólnie z moją koleżanką z pracy wymyśliłyśmy i wykonałyśmy bardzo fajną sensoryczną pomoc dydaktyczną z ogólnodostępnych materiałów. Najważniejszym elementem były stare puzzle piankowe, na którym obrazek był już tak wytarty, że nie było widać co na nim jest. Puzzli jest 36 (a dokładnie 35). Postanowiłyśmy wykonać je kolorystycznie tak, żeby móc wykorzystać również do nauki kolorów: żółty, zielony, niebieski, czerwony, pomarańczowy i fioletowy (po 6). Bazę od każdego kolory spryskałyśmy farbą w sprayu. Na bazę przyklejałyśmy materiały i przedmioty o zróżnicowanej fakturze lub kształcie. Najczęściej używałyśmy kleju termotopliwego (z pistoletu) lub kleju typu vicol (Magic). Starałyśmy się dobierać materiały kolorystycznie lub przemalowałyśmy je na koniec sprayem. Kilka dni temu natknęłam się w necie na ścieżkę sensoryczną tego typu, ale koszt 10 płytek to 600-1000zł! A i tak nasza podoba nam się bardziej 🙂
zabawy sensoryczne

 

mata sensoryczna DIY

zabawy dla przedszkolaków

zabawy sensoryczne

 

Sposoby wykorzystania:
1. „Kamienie” czy „Wyspy”…  –
rozsypanka. Chodząc po puzzlach dzieci stymulują zmysł dotyku, uczą się
planować trasę unikając bodźców nieprzyjemnych, wybierając przyjemne,
nieznane lub w wybranym kolorze , ćwiczą równowagę i współpracę podczas
„mijanek” z innymi dziećmi (niekiedy na tych samych polach).
2.
Reakcja na sygnał – podczas marszu na sygnał (dźwiękowy lub wzrokowy)
dzieci zatrzymują się, kucają, zmieniają kierunek marszu, robią obrót,
nieruchomieją, zamieniają się w coś…
3.
„Kolory” – do dokonywania klasyfikacji. Można wykorzystać reakcję na
sygnał, lub dołączyć pracę rąk i zbierać/ przekładać/układać… kolekcję
kolorów. Puzzle różnią się odcieniami, co dodatkowo wzbogaca
doświadczenia dzieci.
4.
„Pary” – można ograniczyć ilość puzzli i szukać par tych samych kolorów
lub udostępnić więcej/wszystkie i dać dziecku możliwość znajdywania par
podobnych (lub opozycyjnych) sensorycznie
5.
„Węże” – układanie np. 2 węży i porównywanie ich długości (dużo-mało,
przeliczanie, o ile dłuższy, o ile krótszy, dodawanie, odejmowanie,
dzielenie…). Ważne jest zastosowanie pytań i zadań problemowych np.: co
zrobić, żeby powstały 4 takie same węże (dziecko odkrywa co to jest
dzielenie, ale też samo wybiera kryterium – „takie same” może oznaczać
np. długość, to że
każdy wąż jest tylko jednego koloru lub kolejność kolorów w wężu.
6. „Ciągi matematyczne” – dzieci kontynuują zapoczątkowany ciąg np. Żółty, czerwony, zielony, żółty, czerwony…
7.
„Odwzoruj” – układanie węża zgodnie z podanym wzorem. Wzór może być
ułożony z puzzli lub przygotowany w innej formie np. z ustawionych
kolejno klocków drewnianych czy graficznie na papierze. Dzieci same mogą
sobie przygotować bazę wzorów do losowania, lub przygotować zadania na
wymianę dla kolegów.
8.
„Orientacja w przestrzeni” i kierunki. Punktem wyjściowym są puzzle
ułożone w kwadrat (obwód). Dzieci stoją zwrócone twarzami w jedną stronę
i realizują polecenia np. „przesuń się o 2 pola w przód, 5 pól w tył….”
Jeżeli dzieci zwrócone są twarzą do środka operujemy kierunkami „prawo,
lewo”
9.
„Gra ściganka” z kostką do gry, na zasadzie gry planszowej typu
„wyścig”. Na początku gry wspólnie z dziećmi ustalamy jakie zadanie
należy wykonać na jakim polu i zapisujemy to w formie graficznej (np.
czerwone = 2 przysiady, żółte = 5 podskoków…) Załączam zdjęcia ćwiczeń z
wiekowej gry planszowej którą odnalazłam gdzieś w piwnicy
przedszkolnej. W obecnym numerze
„Bliżej Przedszkola” są też ciekawe zdjęcia ćwiczeń symbolizujących
zwierzęta. Można wykorzystać pola do innych sfer nad którymi chcemy
popracować np. logopedyczna (każdy kolor odpowiada danej samogłosce,
sylabie czy słowu)
10. „Twister” – analogicznie do zasad gry ruchowej z kolorową kostką. (puzzle poukładane w rzędach kolorystycznych)
11.
„Ręka noga” puzzle złączone w pełny kwadrat w losowych kolorach.
Nauczyciel układa kolejno symbole kolorów które trzeba dotknąć ręką lub
nogą (tak, że po 4 kolorach dzieci są już w pozycji czworaczej). Przy
kolejnych kolorach należy jeden wcześniejszy wykluczyć np.: podnieś
nogę/rękę z czerwonego i wybierz pomarańczowy. Wygrywa ten, kto
najdłużej się utrzyma (podobnie jak w twisterze)
Z pewnością można też znaleźć
inne sposoby wykorzystania puzzli sensorycznych. Ich niewątpliwą zaletą
jest to, że dzieci same chętnie przygotowują miejsce pracy i je
sprzątają 🙂

 

mata sensoryczna

 

integracja sensoryczna

 

integracja sensoryczna pomoce

 

ćwiczenia sensoryczne

 

mata edukacyjna

 

 

 

mata edukacyjna diy

 

diy
kreatywne zabawy dla dzieci

Sama jestem zauroczona tą matą i niebawem wykonam taką dla moich podopiecznych z Klubu Twórczego Malucha 🙂 a autorkom zaprezentowanej maty dziękuję bardzo za podzielenie się tym pomysłem 🙂 dzięki temu czuję, że mój blog się wzbogaca i nie tworzą go tylko ja sama, ale większe grono wspaniałych pedagogów 🙂 Na koniec kilka podpowiedzi z mojej strony:

Co można wykorzystać do wyklejenia maty?

kawałki gąbki, filcu, papier ścierny, groch, fasolę, klocki, pompony, wełnę, piórka, drewniane kołki, szyszki, korę drzewa, kasztany, patyczki, wiklinę, monety, folię, piasek, fragmenty wykładziny, stare płyty CD, sianko, folię bombelkową oraz wszelkie inne podręczne przedmioty zróżnicowane pod względem odczuwania ich zmysłem dotyku.

28 comments

  1. Aga Bob

    coś niesamowitego! gdybyśmy posiadali u siebie w przedszkolu takie puzzle, od razu przystąpiłabym do wykonania podobnej maty. Najwyższa pora pomyśleć nad inną formą sensorycznych pomocy 🙂 gratuluję kreatywności koleżankom po fachu !

  2. Beata

    Świetny pomysł!
    Pomyśleć, że za taką matę trzeba zapłacić nie małe kokosy, a przecież wykonanie jej samemu to koszt może 1%. Moje wnuczki uwielbiają wszystko co kreatywne i pomaga im poznawać świat. Wprawdzie pianek nie mam, ale myślę, że nawet nowe drogie nie będą. Czuję, że taki prezent, własnoręcznie w dodatku wykonany będzie dla nich ogromną frajdą !

  3. Anonimowy

    Dziękuję za podpowiedź. Zrobiłam podobną (niestety mniej efektowną, ale może przyjdzie czas na lepszą) dla maluchów z klubiku, w którym pracuję Jutro pierwsze zabawy z matą 🙂

  4. Anonimowy

    Mata wygląda super, tylko czy jest bezpieczna? Chodzi mi o użyte farby oraz klej – czy nadają się do kontaktu ze skórą dziecka?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Translate »