fbpx
eksperymenty,  Moje Dzieci Kreatywnie,  rozwijamy ZMYSŁY

Zmysł smaku

 Dziś zajęliśmy się z dziećmi omawianiem zmysłu smaku.

W tym celu przygotowałam makietę z gliny. W prostszej wersji można przygotować makietę samego języka z masy solnej, lub plasteliny. Na języku za pomocą szorstkiej szmatki zrobiliśmy kubki smakowe- czyli receptory, które odczytują smak pożywienia. Następnie podczas eksperymentu staraliśmy się stworzyć za pomocą kolorowej plasteliny mapę smaków na języku.
zmysl smaku
Człowiek powszechnie rozpoznaje 4 podstawowe smaki:

słodki
słony
kwaśny
gorzki

Piątym smakiem jest umami. Receptory wykrywające ten smak zostały
odkryte dopiero w 2001 roku. Odczucie smakowe zwane umami jest
bezpośrednio związane z glutaminianem sodu. Receptory smaku umami są wrażliwe między innymi na glutaminian sodu. Z fizjologicznego punktu widzenia umami to smak pokarmów mięsnych i potraw wysokobiałkowych.

Natomiast wszelkie pozostałe walory smakowe zawdzięczamy zmysłowi węchu.
Można to sprawdzić w prosty sposób:

Zetrzeć na tarce marchewkę, jabłko i ziemianka, a następnie z zawiązanymi oczami i zatkanym nosem spróbować rozróżnić te smaki.

Jaki będzie efekt?

Z zatkanym nosem nie potrafimy rozpoznać smaku tego pożywienia. Dopiero poprzez wsparcie ze strony zmysłu węchu jesteśmy w stanie je rozróżnić i zidentyfikować.

 

zmysly

My zabawiliśmy się w kosztowanie czterech podstawowych smaków w różnych częściach języka.

Przygotowałam w małych pojemniczkach czarną kawę, miód, słoną wodę i sok wyciśnięty z grejpfruta.

zmysl smaku eksperymenty

 

OOO! jakie dobre?

 

zmysl smaku

 

A to co za smak?

 

 

 Mniam! ale słodkie:-)

 

Feee! to jest gorzkie!!!

 

zmysł smaku
Mniam miodek:-)

 

zmysł smaku

Nasze wnioski:

Czubek języka najlepiej rozpoznaje smak słodki, boki języka wyczuwają kwaśne substancje, same brzegi słony smak, a tył języka nalepiaj rozpoznaje gorzkie płyny.

zmysl smaku

 

13 komentarzy

  • kaja

    A ja czytałam, że to nieaktualne… że kubki smakowe wszystkie są takie same i bzdur uczą w szkole. I że jest nowy smak, uomi. sprawdzę w domu w jakiej to książce było… na pewno w jednej z dziecięcych książek kupowanych u nas na fali pytań: skąd się bierze kupa 🙂

    • kamyk

      Wikipedia mówi: "Wskutek błędnej interpretacji wyników badań przeprowadzonych pod koniec XIX wieku, przez wiele lat uważano, że różne części języka odpowiadają za czucie różnych smaków i powstała tzw. mapa rozmieszczenia kubków smakowych. W rzeczywistości wszystkie rodzaje kubków smakowych są rozmieszczone na całej powierzchni języka i każdy fragment języka może odczuwać każdy ze smaków. Zdarza się jednak, że niektóre rejony języka różnią się wrażliwością na różne bodźce smakowe." Wygląda na to, że ja jeszcze tkwiłam w XIX wieku, a Ty Buba już w XXI :)) Ile człowiek może się nauczyć przy takim projekcie…

    • ewawojtan

      co nie zmienia faktu, że jeśli spróbujecie odczuwać odpowiednie smaki na różnych fragmentach języka, to są odbierane inaczej:-) a co do nauki podczas projekt to jak najbardziej jest rozwojowy:-)

  • Aneczka

    Świetny pomysł z ta twarzą z gliny. I zgadzam się, że czujemy inaczej smaki w różnych miejscach języka. Też to sprawdziliśmy. Skoro dzieci same to czuły, bez żadnych podpowiedzi z mojej strony, to chyba o czymś to świadczy.

    • ewawojtan

      Tak sztuka i rzeźba w glinie jak i ceramika to moja wielka pasja, po tym jak ukończyłam 5-letnie liceum plastyczne:-) staram się trochę tego przekazać dzieciom podczas zabaw i nauki. Glina to fantastyczny materiał do pracy dla dzieci:-)

Translate »