fbpx
moje przemyślenia

Jak rozwijać dziecięcą wyobraźnię?

         Dla prawidłowego rozwoju dziecka niezmiernie potrzebne jest występowanie w jego otoczeniu zarówno sytuacji stałych, standardowych, które zapewnią mu poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa, jak i możliwość przeżywania zdarzeń czy zabaw, które pozwolą pobudzić jego wyobraźnię i kreatywne myślenie.

Znalezienie równowagi pomiędzy wspomnianym poczuciem bezpieczeństwa dziecka, a dążeniem do odkrywania nowych i nieznanych sytuacji czy zadań, jest wspaniałą przygodą, którą warto rozpocząć już od najmłodszych lat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

             Twórcze spojrzenie na świat pozwala dziecku na interpretację wszystkiego co nas otacza w inny, dziecięcy sposób. Zadaniem nas, dorosłych jest nieprzeszkadzanie dziecku w takim rozwoju. Powinniśmy dać swoim maluchom czas na swobodną zabawę, pozwolić się czasem zwyczajnie ponudzić, bo głównie w takich sytuacjach dziecięcy umysł zaczyna pracować, analizować i tworzyć. Znalezienie w przedmiotach znanych takich jak kamień, talerz, kubek, rolka po papierze, patyk czy karton nowych funkcji i możliwości użytkowania, to pierwszy krok do twórczego i kreatywnego myślenia.

kamienne opowiesci (3)

           Ile razy każda z nas słyszała -Mamo nudzi mi się! -Co ja mam robić? -To jest nudne! Zapewne każda mama zna te słowa na pamięć i słyszy je prawie każdego dnia… ale czy to znaczy, że mamy tym kwękaniom i marudzeniu ulegać i za każdym razem podawać rozwiązanie i propozycję zabawy? Nie! Nuda rozbudza kreatywność, wyobraźnię i uczy dziecko samodzielnego organizowania czasu. Tak, moje dzieci też niejednokrotnie się nudzą. Przez kilka minut marudzą, po czym z dumą obserwuję jak za chwilę budują z klocków, malują czy grają w gry planszowe. O ile nie wymyślą czegoś bardziej szalonego 🙂 Najlepszym sygnałem dziecięcej kreatywności, jak zapewne wiecie, jest cisza w pokoju 🙂 Strach czasem zajrzeć co dziecko robi, ale to właśnie w takich chwilach bez nadzoru, zupełnie samodzielnie i według własnego pomysłu dziecko tworzy, rozwija się i uczy.

wyobraźnia dziecka

               Jeśli już decydujemy się na zaproponowanie dziecku tematu zabawy, zróbmy to w sposób jak najmniej ograniczający jego kreatywne myślenie. Sama na co dzień staram się postępować właśnie w ten sposób. Dla swoich dzieci wybieram takie zadania, które mają charakter otwarty. Ciekawym przykładem takiej zabawy dla grupy dzieci może być wręczenie im kartek z narysowanym kołem i poproszenie o dokończenie rysunku. Część dzieci narysuje samochód, ktoś latający balon, okulary, szklankę, studnię czy talerz z jedzeniem. Podobnie można dać kartkę z naklejonym lub wydrukowanym na środku fragmentem obrazka, a dzieci poprosić o dokończenie rysunku. Mimo, że wyjściowy obrazek był taki sam, ukończone prace będą skrajnie różne. To są właśnie przykłady otwartych twórczych działań, których efekty dzieci z przyjemnością potem porównują z koleżankami i kolegami. Uczą się w ten sposób, że każdy z nas może mieć inny, indywidualny punkt widzenia na tę samą sprawę. A nam, rodzicom tego typu zabawy pokazują, jakie niesamowite pokłady twórczego myślenia drzemią w naszych pociechach.

P1210546

P1220803

         Ciekawą propozycją na twórcze spędzanie czasu jest zabawa w teatr lalkarski lub wieczorny teatr cieni z odgadywaniem tajemniczych odbić na płótnie. Takie aktywności niezwykle pobudzają wyobraźnię naszych maluchów. Dzieci tworzą własne postacie, wymyślają dialogi, udają różne odgłosy, wcielają się w bohaterów dobrych lub złych… Tego typu zabawy pozwalają lepiej poznać dziecku swoje emocje i nauczyć się panować nad nimi.

studio wyobrazni cartoon network (12)

P1270123

            Kolejnym pomysłem może być konstruowanie budowli według własnego projektu z przedmiotów z recyklingu, z piasku, plasteliny lub gliny. Taka zabawa rozwija nie tylko sprawność motoryczną dziecka, ale też doskonale wpływa na wyobraźnię, uczy planowania, wyciągania wniosków, gdy coś się nie uda i daje ogromne poczucie satysfakcji w momencie ukończenia pracy.

            Ostatnio mój Adaś samodzielnie stworzył stwora z różnych pudełek, a kiedy indziej ułożył z warzyw wymyśloną przez siebie postać. Za każdym razem widziałam wielką radość i dumę z jego oczach. Nic tak nie buduje poczucia wartości u dzieci i wiary w swoje umiejętności jak samodzielnie wykonana praca. Dopiero na takiej podstawie dziecko nabiera odwagi, aby dalej tworzyć, myśleć poza schematami i podchodzić do rozwiązywania różnych zadań w sposób innowacyjny. Gdy będziemy dziecko wyręczać, podpowiadając mu gotowe rozwiązania lub narzucając własne schematy myślowe, szybko oduczymy je samodzielnego, a tym bardziej twórczego myślenia.

zabawa-garaż-6

P1210737

P1310760

           Gdańsk oczami dzieci, stworzony podczas półkolonii z dziećmi 6-10 lat z pudełek, rolek po papierze, folii. Następnie całość wspólnie pomalowaliśmy na bajeczne kolory według pomysłów i projektów małych artystów.

kamieniczki-gdansk-26

           Szczególnie odkrywczą i pobudzającą formą zabawy, która najbardziej pasjonuje moich chłopców, są eksperymenty. Niezwykle oddziałują one na dzieci, bo są nieznane, nieprzewidywalne i zaskakujące, a często też bardzo efektowne. Dzieci uwielbiają naukę przez zabawę, eksperymentowanie i odkrywanie, a takie formy zabawy najbardziej inspirują do poznawania świata wokół i pomagają rozbudzić (,,uskrzydlić”) dziecięcą wyobraźnię.

eksperyment-34

studio wyobrazni

              Jak wiecie, na swoim blogu proponuję wiele pomysłów gier i zabaw rozwijających wyobraźnię i wspierających kreatywne myślenie. Do ich przeprowadzenia możecie wykorzystać to, co macie w domu pod ręką: stare gałgany, pudełka, kartoniki, farby. Warto też zajrzeć do Internetu i tam poszukać nowych inspiracji. Polecam Wam odwiedzić stronę Studia Wyobraźni Cartoon Network pod adresem http://imaginationstudios.cartoonnetwork.pl/. Dzieci znajdą tu mnóstwo ciekawych pomysłów na kreatywne spędzenie czasu i być może tak jak moje zainspirują się do zabawy w teatr czy nakręcenie własnego filmiku poklatkowego. Co ważne, Studio Wyobraźni pokazuje dzieciom możliwości, wskazuje drogę, ale nie daje gotowych rozwiązań. Na platformie dzieci znajdą wzory zaczętych scenorysów, które mogą dokończyć według własnego pomysłu. Są tam też przykłady scenariuszy seriali czy komiksów oraz poradniki jak narysować ulubione postacie z kreskówek. Wszystko to jednak pozostaje w formie niedokończonej i zachęcającej dzieci do kontynuowania procesu twórczego. A może zdecydujecie się zachęcić swoje pociechy do wzięcia udziału w konkursie Studia Wyobraźni Cartoon Network? Konkurs ten zaprasza wszystkie dzieci w wieku 6-14 lat do przygotowania i zgłaszania własnych, autorskich projektów. Dzieci mają okazję wykazać się swoimi zdolnościami z zakresu rysowania, wymyślania scenorysów lub tworzenia animacji czy filmu. Oprócz satysfakcji z samego procesu twórczego, dzieci mogą poczuć dumę, gdy zobaczą swoje prace w galerii na stronie konkursowej. A najlepsze dzieła zostaną nagrodzone wspaniałymi nagrodami, takimi jak iPady mini 16 GB, tablety graficzne Kanvus Life 106 czy zestawami kreatywnymi, które umożliwią dzieciom kontynuowanie twórczej przygody. Prace możecie zgłaszać do 8 listopada za pośrednictwem strony Studia Wyobraźni http://imaginationstudios.cartoonnetwork.pl/.

Czasu zostało niedużo, więc warto zabrać się do twórczej pracy już teraz 🙂
>Biorę udział w konkursie<

studio wyobrazni cartoon network (2)

3 komentarze

  • Mama AsiaLM

    Świetne pomysły. My także się staramy kreatywnie spędzać czas i tak jak piszesz też słyszę “Mamo, a co mam teraz zrobić?” ale wtedy odpowiadam, żeby córka sama się zastanowiła co chce robić, a ja mogę po prostu dać jej potrzebne do tego rzeczy. I to faktycznie działa i rozwija w niej kreatywność. Wczoraj np. robiłyśmy lesterko z kartonu dla lalek 🙂 efekty możesz zobaczyć u mnie na blogu. 🙂

  • Petit Grand Blog

    Rewelacja, bardzo ważny tekst! Dzieci są kopalnią pomysłów, z których nie jeden dorosły powinien brać przykład 🙂 Dbanie i cichutkie czuwanie nad wyobraźnią dziecka to szczególnie ważna sprawa. Kreatywność pozwala realizować się człowiekowi w sposób bardzo świadomy, idąc dalej tym tropem, czym więcej kreatywnych ludzi – tym świat ciekawszy, rozwinięty i więcej w nim szczęśliwych ludzi. Nie wolno nam o tym zapominać a tym bardziej zabijać u dzieci pomysłów i ich jakże ciekawej wyobraźni.
    Podobno dzieci bardzo ciekawe świata, które wpadają na niesamowite i czasem niebezpieczne pomysły :), dzieci których wszędzie pełno i mogłoby się wydawać, że tylko powodują u nas stres poprzez swoje ” zwariowane” pomysły – w przyszłości najprawdopodobniej będą wspaniałymi doktorantami, naukowcami poszukującymi nowych rozwiązań dla ludzkości ! Aby jednak nad tymi “zwariowanymi”, dziecięcymi pomysłami mieć chociaż trochę kontroli należy umiejętnie przekładać energię dziecka na fajne zadania. Twój blog to kopalnia wspaniałych pomysłów – fajnie, że się tym dzielisz! 🙂 pozdrawiam!!!

  • Klementyna

    Niestety zbyt wielu rodziców zwala to zadanie na szkołę i przedszkola. Ja uważam, że szkoła głównie uczy, bo od tego jest. Rzadko się zdarzy nuaczyciel, który zachwyca dzieci przekazywanymi informacjami. Od rozwoju wyobraźni, stymulowania, popychania do przodu są głównie rodzice. Moim zdaniem to rodzic najbardziej zna swoje dziecko. Zaangażowany w rozwój pociechy rodzic jest w stanie zauważyć zdolności dziecka i potrafi pomóc w ich rozwijaniu. Ja zauważyłam, że córka jest uzdolniona manualnie po tym jak wspólnie oglądałyśmy Arztookę na Da Vinci Learning, a ona chciała powtarzać wykonywane tam cudeńka 🙂 Oczywiście wychodziły jej pięknie.

Translate »